HERO Dash 110i motorsikletle alakalı bilgiler.
HERO DASH 110i
KONU:
Sıfır
kilometre Hero Dash 110i marka ve model iki tekerlekli motosikletin
kullanım tecrübeleri.
AMAÇ:
Bayiiden
sıfır kilometre(fabrika çıkışı) alınmış bir Hero Dash 110i
marka ve model iki tekerlekli bir motosikletin, kullanımı sırasında
ortaya çıkan sorunların ve kendimce çözümlerinin aktarılması.
Yakıt tüketimi, blog/çevirim içi yazı dizisi'nin içerdiği
tarihte doğrudan ve dolaylı oluşan masrafların diğer aynı marka
model motosiklet kullanıcılarına yardımcı, yol gösterici, karar
vermede etkili bir içerik sunmak.
KAPSAM:
Gönüllü
üretilen bir içeriktir. Aynı marka model motosiklet kullanıcıları
veya bu vasıtayı-veya muadil malları- edinmeye niyeti olan
kişilere yöneliktir.
Alper Kutalmış Çiftçi-2019 Sarıyer/İstanbul.
İlginize
teşekkür ederim.
İzinsiz
alıntı yaparsanız gelir sizi bulurum ;)
"Neden motosiklet?"
Motosiklet alırken ki motivasyonum öncelikli olarak İETT(İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri) seferlerindeki aksamalar, yine aynı seferlerin yaşadığım bölgede bilhassa hafta sonları iki saatte bire kadar seyrekleşmesiydi. Bu seferlerin akşam onda evet 22:00'da bitmesi de cabası. Rezalet yani. Vatandaş için rezalet ama ceza, akaryakıt ve vasıta ve hatta buna bağlı harcamaların üstündeki vergi yükünden geçinen bir sistem için gayet iyi. Biraz makro gözlemle anlaşılabiliyor ki bu bir devlet politikasıdır. Amerika'da trenlerin dökülüyor olması gibi, Türkiye'de örneğin Afrodisyas antik kentine toplu taşıma ile gidemezsiniz. Yok çünkü. Olan da zaman kaybı. Belki bir tam gün gezilecek yer için yarım günü yolda geçirmek berbat bir şey.
İzmir'den
Efes'e toplu taşıma ile üç buçuk saat sürüyor İZBAN trenleri
ve şehir içi/dışı minibüs ve otobüs hatlarıyla. 70
kilometrelik bir yoldan bahsediyorum. İstanbul'da evime otomobille
yirmi dakikalık mesafeyi saatine ve otobüs şoförüne göre
değişen 35-50 dakika arası bir sürede alıyorum.
Not: Tarabya bayırının alt ucundaki köşeye arabasını bırakan hanımlar beyler, otobüsün manevrasını engelleyen herkes, garibanın ahı üzerinizde, kaybettiğimiz zamanların vebali onun da üzerinde.
"Neden
A ehliyeti?"
Bunun
en önemli sebebi zaman ve paradan tasarruf. Şimdi bildiğiniz gibi
yeni sisteme göre cc(motor hacmi) ve elektrikli motorların ürettiği
güce göre A1, A2, ve A olarak üçe ayrıldı(mopet türü M’yi
saymazsak, o binek araba ehliyetiyle veriliyor). Velhasıl A ehliyeti
alırsanız Devlet nezdinde tüm iki tekerleklileri kullanmaya
yetkinliğiniz olacağı için bir defa kursa gitmiş, bir defa kart
parası vermiş ve bir defa sınava girmiş olacaksınız.İkinci
sebepse A1 ve A2 için sınavda kullandığınız motorsikletler
nispeten düşük cc, düşük tork üreten motosikletler. Sözgelimi
benim sınavda kullandığım araç Honda CBF500 idi. Motoru
görmeniz lazım, düşük hızlarda debriyajı sıkmamanız yetiyor
gitmesi için. Kendi torku öyle yüksek ki o torkla hareket
edebiliyor. Bu da düşük hızlarda hakimiyeti çok daha kolay bir
motor yapıyor diğerlerine göre. Örneğin 250 cc bir motoru yarım
debriyajda yürütürken acemilikten anında istop ettirebilirsiniz.
Belki sağlıklı motorda başınıza bu gelmeyecektir ama sürekli
acemilerin kullanıp sürekli devirip durduğu motosikletlerden
bahsediyorum burada. Mesela benim eğitim aldığım ve sınava
girdiğim motosiklet CBF500’ün düz gidememe problemi vardı.
Bizzat ben de düşürdüm. Hafif kayık gidiyor motor. Keza kursun
envanterindeki Bajaj 200(cc sini tam bilmiyorum ama bu civarda bir
şey) sürekli istop ediyordu. Durmadan. En ufak bir hatada. Hatta
önümde sınava giren arkadaşın sınavı esnasında istop etti.
Neyse bu durumda sekiz yaparken en rahat araç 500 cc’lik bir
makine oluyor. Hatta tork yüzünden çok hızlandığından arka
freni bile kullanıyorsunuz.
"Neden HERO?"
Hero'yu tercih sebebim Heromotorcorp'un Honda'nın motorlarını üreten firma olmasıydı. Bir nevi Huawei'nin fabrikası ve Apple arasındaki ilişki gibi.
"Neden Dash?"
Model seçiminde en etkili olan unsur az yakması yönündeki beyanlardı.
"Kaça bu alet?"
Bu vasıtanın fatura fiyatı 6626 TL. Belge düzenlenme tarihi 02.10.2018. Noter de durur mu yapıştırmış masrafı: 137 TL. ("çok" dediğini duyar gibiyim. Sordum lale bey sordum bedava verir mi diye yok dedi vermem dedi adam. Rahatladın mı? Sıfır almak epey hata oldu galiba... Neyse bakalım...)
"Sisteme Entegrasyon"
Ehliyeti, vergisi, dolaylı vergisi, akaryakıtı, bürokrasi giderleri,... İşte bunların hepsi s...
1.Ehliyet
masrafları:
2018
sonunda yazıldığım kursun fiyatı 1500 TL idi.
Daha önce hiç ama hiç kullanmadığım için her derse gittim ve
kış ayında gittiğim için her ders sonunda tuvalete gitmem şarttı
:) İBB tuvaletlerindeki temizlik emekçilerine selam olsun.
Memlekette işini olması gerektiği gibi yapan sayılı
fertlerdir. Sınav ücreti 120 TL. Kart parası,
değerli kağıt bedeli ve Emniyet Teşkilatı'na Destek Vakıf Payı
toplam 400 TL. Sırasıyla 200, 166 ve 30 lira. Vesikalık
fotoğraf 30 TL. Sağlık raporu için devlet
hastanesine 50 TL.
Zorunda
olmadığınız bir gider kapısı daha var. Benim gibi çaylağın
çaylağıysanız sınavdan önce özel ders almanızı tavsiye
ederim. Ben Enis İzci hocamdan 650
TL'ye
aldım. Sabah alıyor sizi akşama kadar çalıştırıyor Kurtköy'de
boş bir alanı kuka vb. ile düzenleyerek. İyi de çalıştırıyor.
Bir de pazarlık etmeyin adamın zamanı emeği, bilgi birikimi...
Siz bilirsiniz tabi de bana oldu bitti tuhaf gelmiştir insan
emeğinin pazarlığını yapmak... Bunu bir koruma masrafı olarak
düşünebilirsiniz.
Özet: 2750
TL verdim,
daha ortada motor yok.
Detay: Bu üç kalem paranın "kart bedeli" ve "değerli kağıt bedeli" ni e-devlet kapısından yatırabilirsiniz. Fakat vakıf bağışı 30 liralık ücreti, ayrı kalem olarak ATM'den yatıramazsınız. Bunun için Vakıfbank veznelerini kullanabilirsiniz. Ziraat Bankası veznede dahi üç ayrı kalem olarak değil tek seferde alabiliyor. En iyisi Ziraat ATM'sinden tek seferde yatırmak.
"Kaporta sensin olm..."
Motosiklet kullanma motivasyonumu anlattım. "Arka kaydırayım ön kaldırayım" dan ziyade "eve gideyim, işe gideyim, şu iş var onu halledeyim..." şeklinde... 1500TL korumalara verdim. Bunun en önemli iki kalemi 450 TL'ye Spidi Safety Lab dizlik ve 700TL'ye Revit Yazlık Mont. Ha ilaveten kask da LS2 FS352, 400TL.
Yani aşağı yukarı 4500TL eğitim, koruma vergi, harç masrafları en az. Hatta paranız varsa korumalara daha çok harcayın. Akıllı harcayın tabi ki. Ama harcayın. Yarışlarda düşen motorculara bakın. İstanbul'daysanız Turing'de eğitim alın ücretsiz eğitimler var. Mosotiklet kaza görüntülerine sonrasında oluşan hasarlara bakın. Sakın ha sakın bu işi tiye almayın. Kaportası olmayan bir alete biniyoruz. Kaporta biziz! Ve insan vücudu 30,50,80km/s ve üstü hızlarda asfalta, betona, saca çarpacak şekilde bir tasarıma sahip değil. Korumalar sahip!
"Orijinal
lastikler patates!"
Koşullar:
Hissedilen
sıcaklık: 4 Derece Santigrat
Rüzgar
hızı: 34km/saat
Araç
hızı: 60km/saat
Yüzey:
Çiğ sonrası ıslak zemin.
Zemin:
Aşağı doğru eğimli.
Orijinal
lastikler : MFT Nylon Tubeless.
Ön
lastik özellikleri: 90/90-12, 54Joule, 32 psi.
Arka
lastik özellikleri: 90/100-10, 53Joule, 32 psi.
Koşulları
yazıyorum ki değerendirme elden geldiği kadar nesnel olsun. Burada
firmayı suçlamak gibi bir derdim yok. Amaç benzer koşullarda
başınıza gelebilecek olumsuz durumlara hazırlıklı olmanızı
sağlamak.
Bir
sabah işe giderken yukarıda yazdığım koşul ve lastiklerle
Sarıyer yönünden Levent yönüne giderken Hacı Osman bayırını
geçtim ve bayırın üst ucunda beliren havuz gibi dolun altına
dalıp geri çıkan bölgeden geçtim. Geçerken rüzgarın çok
soğuk ve şiddetli biçimde önden geldiğini fark ettim. Ama bunun
bana sorun yaratacağı aklımın ucundan dahi geçmemişti. Geçide
girdim ve eğim başladığı anda motorun tekerleklerinin yerle
bağlantısının kesildiğini fark ettim. 30-40 metre kadar bu
şekilde kaydıktan sonra eğim bitip yol düzleşince yolu tutmaya
tekrar başladı tekerlekler. Kayarken gidonu hafif ve nazik
hareketlerle sağa sola çevirerek durumu daha az tehlikeli hale
içgüdüsel olarak getirmiş oldum. Yolun kalanını 40-60 km/s
hızla gittim. Buna köprü dahil. Çünkü geçide girerken arkamda
araba vardı ve düşseydim otomobil sürücüsü de duramayıp beni
ezebilirdi. Yani “düşersem 50 ile düşeyim” düşüncesiyle
yolun kalanını risk almadan tamamladım. Ertesi günü lastiklerimi
değiştirdim. Şu ana kadar(1 aydır) hiç sorun yaşamadım
lastiklerimle ilgili.
Yeni
lastikler:
Arka:
Michelin S83 100/90-10 56 Joule.
Ön:
Michelin Pure 110/70-12 47L
Lastiği
balansı değiştirmesi toplam liste fiyatı: 430 TL
"El
marşı veri nanay...Yolda kaldım!”
Motoru
bir kaç saat yalnız bırakmayayım. El marşı çalışmıyor. Hele
hava 8 derecenin altındaysa, ayak marşını kullanmak zorunlu hale
geliyor. Yolda kalana kadar bunun standart bir durum olduğunu
sandım. Halbuki değilmiş...
El
marşı basmıyor. Skuterlerin çoğunda olan bu problem sağ olsun
Bakırköy’deki Hero bayiisi Cengiz Motor sayesinde bende de var.
Hatta yolda kaldım. Elektrik montaj bağlantıları düzgün
yapılmamış motor epey tehikeli bir şeymiş. Rodaj yağını
değiştirmeye motoru aldığım yere, Cengiz Motor’a giderken
otoyolun ortasında, birden kornamın çalışmadığını ve
dashboard(gösterge paneli ve çevresi) ndeki tüm ışıkların
yandığını fark ettim. Ne olduğunu tabi ki anlamadım ve Nurtepe
Viyadük İETT durağıyla otoyolun arasına çektim motosikleti.
Marşın da çalışmadığını anlayınca “hah, şimdi mıçtık”
dedim. Aradım, yolcu sağ ayaklığının arkasına denk gelen yerde
bobin kablosunun gevşemiş olabileceğini söyledi bana bu motoru
satan arkadaş. Baktım, tüm kablolar sımsıkı duruyor. Her şey
yerli yerinde. Ayak marşı da çalışmıyor. Benzin göstergesi
ortadan yukarıya ve aşağıya eş zamanlı hareket eden bir
animasyon yapıyor. Yakıtla ilgili bir problem yok. Tripometre
80km.’de ve her benzin aldıktan sonra tripometreyi sıfırlıyorum.
Neyse bu işlerden anlayan bir yakınımı çağırdım. Elimizde
motor üst geçitten geçirip motorcuya gittik. Adam garantisini
bozmamak için şöyle bir bakmayı bile reddetti. Haklı bulup
motoru en yakın Hero Motor’un yetkili servisine taşıttırdık.
Elektrik montaj bağlantıları yapıldı. Sorun motorun şasi
almaması ve kısa devre yapmasıymış.
"Yakıt
Tüketimi”
Rodajdayken 100 km.’yi 2,7 litre harcayarak kat ettiğimi ölçtüm. Bu kaba bir hesaptı.
Rodajdayken 100 km.’yi 2,7 litre harcayarak kat ettiğimi ölçtüm. Bu kaba bir hesaptı.
Şimdi
detaylı bir hesap yapalım: Yeniköy Shell’den 4,360 Lt. Benzin
aldım ve depoyu tam doldurdum. Yani depoda 5,5 litre benzin vardı.
Tamı tamına 200km. sonra tekrar benzinliğe gidip 5,03 litre benzin
doldurduğuma göre 5/2’den 100 km.’de 2,5 litre
yakıt tüketimi var. Ama çok önemli bir husus var. Daha da az
tüketebileceğine eminim çünkü bu yolun çoğunu(özellikle 2
litresini) Sarıyer Zekeriyaköy’den Küçükyalı İGDAŞ’a
gidip gelerek harcadım ve bu güzergah bir çok manyak şoförün
aynı yerde yığılma pahasına s...k var gibi 120’den aşağı
gitmeyip tehlike saçtığı bir güzergah. Yani ben de ortalama 80
km/s hızla en yüksek 95km/s ‘e çıkarak gittim yolu. Bu da
motorun üretilme amacına hiç uymuyor. Yani bu 110cc’lik bir
skuter. Bastıkça gidiyor ve bastıkça yakıyor. Bu kadar yakması
bile iyi aslında. Rodajdan yalnızca 0,2 litre fark etmesi sanırım
bununla ilgili...
Yorumlar
Yorum Gönder